Frys Grønt:
Du kan fryse dine ”grønsagsrester” – næringsværdien bevares. Vask dem grundigt, skær dem i mindre stykker, så er det lettere at putte dem i dine middagsretter.

Indkøb:
Husk! At kun købe det du kan spise, ikke det som er på tilbud. Det er bedre at købe 1-2 stk. 3 er måske for meget, den ene er måske det som gør at du har madspild. – penge du smider ud.

Små nemme ideer:
Hvis du har rodfrugter (rødbeder, gulerødder, persillerødder, pastinak) så skræl dem og skære den i strimler sæt dem i ovnen. Se, billede, drys lidt salt og tørret timian over, samt olie, bages ved. 175 grader i 1 timer.

Du har nogle porrer som ser lidt kedelig ud og nogle gulerødder. Skær porrer / det hvide skaft, samt gulerødder ud i 2-3 cm lange. Svitse på panden 5-7 min, tilsæt de krydderier du godt kan lide og du har hurtigt en sprød grønsagsret – du kan også tilsætte lidt bouillon (vand + terning) og det går lidt hurtigere.

Man kan bruge sine mad rester i frikadeller, oven på pizzaer, i lasagnen, gratiner, omeletter, til madpakker, salater (hvis du har ris eller pasta til overs, brug dem i salater) osv.

Stop – Madspild:

  • At smide madresterne ud, i stedet for at gemme dem i køleskabet/fryseren.
  • At købe for stort ind, så man ikke kan nå at få spist op i tide.
  • At smide maden ud flere dage før udløbsdatoen.
  • At smide runkne æbler ud.
  • At have for meget mad åbnet på een gang.
  • At glemme at bruge madresterne til eksempelvis madpakker.
  • At tilberede for store portioner, som man ikke kan få spist op.
  • At tage mere på sin tallerken, end man er sikker på at kunne spise.
  • At undlade at bruge den grønne “top” af mange grøntsager, som ellers kan bruges til supper, pesto eller i salaten.
  • At undlade at overveje hvor meget mad, der bestilles til for eksempel en fest/stor middag/julefrokost, hvor der ofte smides store mængder ud.