Broccoli, Superfood

Anvendelse

Broccolien kan spises rå, kogt eller dampet i salater, tærter, wokretter og ovnretter.

Tips og tricks

Gå efter den mørkegrønne farve når du køber broccoli.

Du kan også spise broccolistokken. Skær den i tynde skiver eller stænger og brug den som resten af broccolien. Stokken er rigtig lækker i f.eks.  sammenkogte retter.

Opbevaring

Den mest sikre form for lagring af broccoli er ved at sætte dem på køl ved en temperatur på maks 5 grader og pakket for sig selv i papir- eller plasticpose, da broccoli er ethylen følsom. Ethylen er en luftart broccolien udskiller, som fremmer dens modning. Ved kølig opbevaring, kan man holde ethylenproduktionen på et lavt niveau – og dermed sinke modningen.
Mere viden om broccoli

Broccoli (Brassica oleracea var. italic) er i familie med blomkålen, men blomsterstanden er løsere opbygget. Navnet broccoli kommer fra det latinske brachium, som betyder arm eller gren.

Broccolien er udviklet fra vilde kål og har været kendt i Middelhavsområdet siden Romerriget.
Broccolien har været brugt i de danske køkkener siden 1920erne og er i dag en velkendt spise.

Hos Østerkrog dyrker vi forskellige sorter for at sikre en sæsonlængde, der begynder i midt juni og slutter i november.

Vitaminer m.m.

Broccoli indeholder en del sundhedsfremmende stoffer bl.a. et stof der hedder sulforaphan. Den er desuden rig på A-vitamin, men indeholder også meget af vitaminerne B2, B6, folacin, C og K. Derudover har broccoli et stort indhold af mineralerne calcium, mangan og kalium samt af kostfibre.